Community Goals - poradnik
#1
AUTOR:
CMDR Pajk
Jeśli chcesz przyznać punkt reputacji za poradnik, to tutaj jest link do profilu autora.




Community Goals - poradnik dla leniwych i pracowitych.
 
Przez dłuższy czas grania w ED nie interesowałem się w ogóle kwestią CG. Ot - taka mało interesująca próba sfabularyzowania gry - a to jakieś rozbudowy stacji, a to pogoń za kartografią. Namówiony do udziału w jednym z nich zacząłem patrzeć na nie z innej strony - ekonomii. CG są bowiem bardzo interesującym pomysłem na wzbogacenie się zarówno "leniwych" jak i "pracowitych" graczy. O tym za chwilę, najpierw - dla "nieobytych" opis, czym w ogóle są Community Goals.

Raz w tygodniu - w czwartki o godzinie 15:00 GMT następuje ogłoszenie nowych zadań dla graczy, które trwają zwykle do następnego czwartku i kończą się o tej samej godzinie. CG polegają na jednoczesnym wykonywaniu przez graczy zadań polegających na sprzedaży towarów, oddawaniu voucherów, danych kartograficznych lub górniczego urobku - ot wydawałoby się normalka. Rzecz polega jednak na tym, że trwające tydzień wydarzenie kończy się, w zależności od osiągnięcia lub nie celów, różnej wysokości profitami dla biorących w nim udział graczy. Powodzenie CG w głównej mierze zależy od tego, jak dużą ilość pilotów zainteresuje to, co jest w danym wydarzeniu do zrobienia.
 
1. wożenie towarów - najprostsze wydawałoby się CG, ale czasami dość trudne do osiągnięcia całkowitego sukcesu - w zależności od tego, jaki towar jest do przywiezienia i jak wygląda jego dostępność w okolicznych systemach;
 
plusy - cena towaru w CG jest zdecydowanie wyższa, niż w jakimkolwiek miejscu galaktyki - aktualne CG na transport building fabricators - cena zakupu 846 cr, cena zbycia 3224 cr;
 
minusy - w miarę trwania wydarzenia towary wykupywane w dużych ilościach mają coraz większe ceny i kończą się ich zapasy, trzeba szukać nowych miejsc, w których można je nabyć; nie zawsze udaje się CG doprowadzić do końca przed upływem wyznaczonego czasu;
 
2. bounty hunting - w celu ochrony statków transportujących towary lub górniczy urobek organizowane jest bliźniacze CG dotyczące oddawania voucherów dla frakcji organizującej CG na tej samej stacji, na którą zwozimy towary;
 
plusy - to wydarzenie najczęściej kończy się sukcesem - w większości wypadków ze względu na ogromne zainteresowanie strącaniem piratów cel zostaje osiągnięty dużo wcześniej, niż koniec CG;
 
minusy - odległość od bazy - często CG organizowane są w systemach, do których dostanie się myśliwcami może stanowić wyzwanie;
 
3. kartografia - oddajemy dane na stacji z CG - podobnie jak bounty hunting - duże zainteresowanie graczy;

4. szmugiel - czyli podobnie, jak 1, ale - nie do końca się podoba frakcji zarządzającej systemem to, co mamy w ładowni, trudniej zdobyć towar - odległości wzrastają, statek należy dopasować do tego, co jest wożone - np. jeżeli CG polega na wożeniu towarów typu RARE nie spodziewajmy się, że zapełnimy ładownię T9 - podaż będzie na poziomie kilku-kilkunastu ton, a odległości do przebycia spore - więc ASP lub mu podobny "średniak" z dużym zasięgiem wystarczy;

5. górnictwo - najtrudniejsze do osiągnięcia założonych celów - wymagane są konkretne minerały - bez pomocy doświadczonych w tym zakresie graczy ani rusz.

W trakcie trwania CG kwota, jaką otrzymamy po jego zakończeniu rośnie w zależności od tego, jaki jest nasz w nim udział (awans w procentach udziału w CG), jak i zaangażowanie całości społeczności - pokonywanie kolejnych szczebli drabinki, każdy szczebel powoduje wzrost kwot na wypłaty o 50%.
 
Teraz poradnik.
 
Wybieramy CG - na początek najprostsze - aktualnie transport Buiding Fabricators do Wylkes Orbital w systemie Nespeleve. Dodatkowo - ochrona handlarzy transportujących towary do tej stacji. 

DLA LENIWYCH

- bierzemy cobrę - może być np. taki build (wiem, że trochę wypasiony, ale taki mam, można znaleźć w stoczni tanią Cobrę z cargo i FSD interdictorem)
lecimy do Foster Hub na Pukkeitha (22 ly od Nespeleve). Ładujemy 16t building fabricators po 846 cr i kierunek Nespeleve. Wlatujemy do systemu i szukamy USS lub czekamy, aż jakiś pirat zainteresuje się naszym cargo. Jeżeli pirat jest w zasięgu naszych bojowych możliwości, strącamy go i lądujemy na Wylkes orbital. 

TU WAŻNA UWAGA - zaczynamy od odwiedzenia biuletynu - zabieramy oba zadania CG (zaznaczone na jasnoniebiesko) i dopiero wtedy włączamy contacts, gdzie oddajemy voucher i market, gdzie sprzedajemy buiding fabricators po 3224 (+2378)cr. 
Spokojnie czekamy do następnego czwartku paląc i grabiąc w husarskich systemach, po czym po 15 GMT lecimy do Nespeleve (tak, trzeba się tam pojawić po zakończeniu CG) i odbieramy nagrody za ukończone CG. Co prawda jesteśmy na szarym końcu listy (99%), ale i tak nagroda w porównaniu do włożonego wysiłku jest spora.

[Obrazek: cg4.jpg]

Jak widać na zrzucie poniżej, mamy po oddaniu vouchera za jednego pirata w wysokości 15600 cr pozycję TOP 90% i nagrodę na zakończenie CG 581.429 cr. To CG się tak nie zakończy, nagroda będzie rosła po przekroczeniu kolejnego szczebla drabinki - wykres po prawej stronie. Nagrody rosną o 50% za każdym razem, jest szansa na otrzymanie 6.662.800 cr. Kwota całkiem spora, jak na jednego pirata i dwukrotną wizytę w systemie - gorąco polecam graczom, których aktualnie stać na cobrę D lub C.

Dodatakową szansę na zarobek obrazuje zrzut ekranu poniżej. Tutaj sytuacja nie jest tak oczywista, gdyż wożenie taniego towaru czasami tylko kończy się uzyskaniem ostatniego szczebla drabinki. Popatrzmy jednak, jak hipotetycznie może rozwinąć się sytuacja po dostarczeniu 16t building fabricators naszą cobrą.
Aktualnie osiągnięty jest 2 szczebel drabinki - nagroda za 99% wynosi 119.048 cr. Przeliczmy, jak ona wzrośnie w kolejnych etapach:

Tier 3 - 178.751 cr
Tier 4 - 267.857 cr
Tier 5 - 401.785 cr
Tier 6 - 602.678 cr
Całkiem nieźle, jak na 16 ton taniego towaru.


DLA PRACOWITYCH

To samo, tyle, że bierzemy statek handlowy, np. taki bulid

Robimy kilka (kilkanaście, kilkadziesiąt) okrążeń i awansujemy do 10% commanders na liście, co daje nam przyzwoitą wypłatę po zakończeniu CG.

[Obrazek: cg5.jpg]
 

Załóżmy, że nie damy się zepchnąć poniżej 20%, które osiągnęliśmy 4 przelotami statkiem L i jednym przelotem Aspem:

Tier 3 - 2.142.857 cr
Tier 4 - 3.214.285 cr
Tier 5 - 4.821.427 cr
Tier 6 - 7.232.141 cr

Należy pamiętać, że każda zawieziona tona to kolejne 2200 cr na nasze konto. Gdyby nie to, można by wysnuć wniosek, że leniwy bounty hunter zarobi podobną kwotę, którą otrzyma pracowity trader - tu mamy już ponad 4 mln zysku z samego dowożenia towaru do stacji.

Dla urozmaicenia możemy pokręcić się po okolicznych systemach i znaleźć trasę po trójkącie, jeżeli będzie jakiś towar w okolicy dający więcej zysku, niż samo CG. Znajdujemy coś, na co ma ochotę rynek w Pukkeitha, lecimy tam z Nespeleve, kupujemy, sprzedajemy w Pukkeitha i do Nespeleve z buiding fabricators. Akurat w aktualnym CG nie znalazłem takiej trasy.
 
Jeżeli CG się powiedzie czekają na nas liczne atrakcje (niestety, nie tylko na nas - osobiście uważam, że nagradzani powinni być tylko ci, którzy swój udział w CG mieli). Najciekawszym bonusem do tej pory dla mnie była zniżka na Ohm City w LHS 20 - 30% zniżka dotyczyła wyposażenia, ale przez pomyłkę przez prawie dobę tańsze były również statki - i tak mam drugą cobrę, drugiego pythona, drugiego... - nie na cuttera nie miałem wtedy rangi, ale też był za -30%.

ZAGROŻENIA

Poważnym zagrożeniem CG jest ich popularność - dotyczy to gry w OPEN, granie w SOLO lub GRUPIE (np. Husarii) nie powoduje go. CG przyciągają hordy szumowin i mętów (np. znaną nam ekipę SDC), które blokują stację docelową atakując graczy biorących udział w CG. Stwarza to jednocześnie okazję dla naszego bojowego skrzydła - bounty zdobyte na nich od razu wbijają Was w TOP 10 commanders CG, trzeba ich "tylko" zdjąć.

UWAGA NA KONIEC

Popularne CG mają tę wadę, że ich przebieg jest bardzo dynamiczny, kończą się osiągnięciem rezultatu wcześniej, niż tydzień po ogłoszeniu. Okazuje się, że CG związane z militarną stroną gry są najpopularniejsze - jeżeli chcemy wziąć w nim udział, najlepiej zrobić to najpóźniej na początek weekendu, bo niektóre potrafią nie dotrwać do jego końca. To samo dotyczy CG handlowych, w których wozimy towar drogi, czyli gwarantujące spory zysk z samego transportu i sprzedaży - również te potrafią się zakończyć tuż w pierwszych dniach następnego tygodnia. CG handlowe z towarami o niskiej wartości, lub trudno dostępnymi rzadko kończą się osiągniętym celem - nagrody za udział w nich są mniejsze, jeżeli nie zostaną osiągnięte najwyższe szczeble drabinki.
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości